Direktlänk till inlägg 24 juli 2017

Hur slutar man att göra saker man egentligen inte vill?

Av Emma - 24 juli 2017 21:51

Hur slutar man att göra saker man egentligen inte vill göra?

Hur får man någon att förstå att man orkar inte hjälpa till?

 

 

 

Idag skulle jag inte ha klivit ur sängen alls. Min kropp försökte verkligen säga det till mig när jag vaknade upp strax innan klockan ringde och kände att fötterna var som bly. Det gick inte att röra dem, jag kunde knappt sträcka ut mig. Jag sov en stund till och när klockan väl ringde så orkade jag faktikst ta mig ur sängen. Men som sagt jag borde inte ha gjort det. Det första jag gjorde var att göra i ordning frukosten som jag skulle ha med mig till jobbet. Jag hällde upp yoghurten i en burk och tycker att den är väldigt rinnig, så luktar på den och den har då blivit dålig, så den kunde jag ju inte äta. När jag skulle hälla ut den så hamnade den på golvet . När jag torkat upp och sedan typ tömt mitt kylskåp så hittade jag i alla fall några knäckebröd som jag kunde ta med mig som frukost idag. Sedan åkte jag till jobbet utan några missöden som tur var, jag kom till och med i tid till jobbet. Min kändes tunga och typ omöjliga att lyfta hela förmiddagen men det gick bra ändå, höll dock på att snubbla över en rullstol men annars så gick det bra. Jag hade lite social samvaror med en dam, vi tog en härlig 20 minuters promenad ute i det fina vädret och pratade på om hennes liv och sådant. Hon fick mig dessutom att känna mig så mycket yngre än jag brukar känna mig. Men det beror ju helt på vad man jämför med, jag jobbar ju med personer som har levt ett långt liv. en del väldigt spännande liv dessutom.  . När jag äntligen fick gå hem så hade jag en lång att göra lista som jag tog itur med på en gång. Jag var och handlade i två olika matbutiker, jag var på biblioteket och sedan fick jag äntligen vila lite grand när jag kom hem. Som tur var så var jag alldeles för trött för att ha energi över till att tänka alls, det finns verkligen fördelar med att hålla sig sysselsatt.

 

Men nu när kvällen kommit och man inte riktigt vet vart man ska ta vägen då kommer allt det där jobbiga tillbaka. En del människor får en att må sämre än man vill trots att dem egentligen inte har gjort något. Jag blir bara så lättirriterad över vissa saker. Mest för att jag är alldeles för snäll, alla förväntar sig hela tiden att jag ska lägga ner tid och hjälpa dem bara för att jag råkade säga hej i trapphuset. Efter mycket tjat så lovade jag att hjälpa till med en uppgift, nu ska jag plötsligt rätta alla läxor! Jag vill inte! Jag orkar inte vara snäll hela tiden! Det tar tid och det tar enerig som jag inte har. Men ingen vill höra ett NEJ! Inte ens min mamma lyssnar när jag säger att jag inte vill. Visst, jag sa att jag kunde hjälpa henne om det var svårt i början men nu har i stort sett rättat var enda uppgift, hon förstår inte hur mycket det tar av mig. "Visst läs bara igneom det". Jag gör ju ingenting halvdant, så det tar ju mellan 2-3 timmar att läsa igneom hennes arbeten. Det är en sak om hon ber om tips och råd men att sitta och läsa alla tråkiga uppsatser är inte roligt. Men har ni någon gång försökt säga emot er egen mamma! Det går inte, hon förstår inte. Inte ens efter jag gick in i väggen förstår hon att jag inte vill. Dessutom är jag så snäll att jag ställer upp och hjälper andra med deras läxor?!  Inte ens min farmor lyssnar, fast det har hon aldrig gjort på mig. Hon har bara bestämt vad jag vill göra och vad jag borde bli, när jag inte gör det hon förväntar sig så är det jag som är en dålig människa. Jag orkar inte längre? Hur börjar man om? Hur får man folk att förstå, att jag inte vill göra allting dem ber mig om? Jag vet att jag behöver säga nej men när jag försöker lyckas dem ändå alltid att få mig att säga ja. När ska jag få det jag önskar? När ska mitt liv bli mitt   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - Söndag 3 mars 22:00

Som vanligt kunde jag inte gå och lägga mig och kom inte i säng förrän klockan 00:34. Jag hade tänkt att jag skulle komma i säng i tid men det händer inte, antar att det är för mycket tankar som snurrar och ångest som jag vägrar att bearbeta. Men när...

Av Emma - 12 augusti 2023 22:45

  Grattis fasters lilla prinsessa!   Tänk vad tiden går, redan är du 4 år.                     ...

Av Emma - 2 augusti 2023 22:15

Idag har jag inte läst ut men jag har lyssnat klart på bok nummer 200, på årets lista på läsat böcker. Jag må ha lyssnat och läst dessa böcker förut men en bra bok, är en bra bok       Bild lånad från Google.   Bok nr 200 blev Sune Best m...

Av Emma - 16 juli 2023 22:53

Eftersom jag hade tänkt att jag skulle gå upp tidigt idag, för att vara redo och klar för att åka på utflykt vid 9:00, skulle jag lägga mig tidigt. Det sket sig, Ziva kom inte hem förrän 00:15. Ibland blir jag tokig på henne helt enkelt. Men när hon ...

Av Emma - 30 juni 2023 11:15


Idag har jag läst ut bok nummer 150 för i år. Det blev en lättläst men spännande bok, som heter Rysliga resor (5)- Clownerna av: Tobias Gard.   Boken handlar om familjen Gravlund, pappa, Eli och Oskar som reser runt med sin talanade buss Kristin...

Presentation


Jag är en glad tjej som njuter av livets goda stunder

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards