Alla inlägg den 24 december 2017

Av Emma - 24 december 2017 23:45

Så var dagen äntligen här! Den dagen jag har längtat så efter hela året. Dock började det inte så bra för mig, då jag vaknade upp flera gånger under natten. Klockan ett vaknade jag och kände en massa obehag, sedan har händerna domnat bort och pirrat och det har gjort ont i dem när jag har försökt sträcka ut dem. Klockan 04:30 vaknade jag upp och trodde att jag hade försovit mig!   Det hade jag inte som tur var, det var tre timmar kvar innan klockan skulle ringa. När den äntligen ringde då ville jag helst bara dra täcket över huvudet och sova vidare. Jag tog mig i alla fall upp, det är ju ändå julafton idag  Någon frukost hann jag konstigt nog inte med, men jag fick på mig julklänningen och borstade håret och sminkade mig lite lagom, sedan bar det iväg till kyrkan. Jag var är 08:58 och ingen i kören hade dykt upp. Det visade sig att alla var lite trötta. Vi värmde upp och klockan 10:00 så började gudstjänsten. När det var dags för barnen att spela julspelet kände jag hur huvudvärken slog till. Jag ville verkligen inte ha den, och höll på att somna i kyrkan men jag lät bli. Det var en lättnad när sista sången var sjungen och vi fick julklappar från körledaren.

 


Jag önskade alla en God Jul och sedan satte jag mig i bilen för att åka vidare hem till mamma och pappa. Där fick jag i mig en alvedon, en clementin och x-antal godisbitar. Det tog en liten stund men min huvudvärk släppte en halvtimme innan vi skulle åka till min faster. Det var en riktigt lättnad. Tröttheten var kvar men snart skulle det bli Kalle Anka och då kunde jag få vila lite. Vi kom till min faster och blev serverade glögg av Linnea, som hade kommit hem över jul . I år hade vi två nya tillskott vid middagsbordet. Ann-Sofies pappa och lille Viggo var med. Det var inte det enda som var nytt utan även de vegetariska alternativen på julbordet. I år hade vi inte bara köttbullar och skinka utan också Falafel på bordet. Det var spännande och grönkålspajen var jättegod. När vi hade ätit av maten och varit trevliga en stund, hjälptes vi alla åt att duka av bordet. I vår familj behöver ingen säga något, vi hjälps åt allihopa. Godiset dukades upp och alla satte sig till rätt för att se på Kalle Anka. Vi pratade oss igenom årets julvärdar, det var inte många positiva tankar om dem inte. Sedan började Kalle och jag såg väl de tre första filmerna innan jag somnade nere på golvet, i år somnade jag för att jag verkligen behövde sova. Jag vaknade upp av att det blev iskallt. Det visade sig att Jonathan hade öppnat dörren för att de hade ställt ut sin son för att han skulle få sova i vagnen. Jag fick dra på mig filten för började hacka tänder. När Kalle var slut så delade vi ut julklapparna. Jag fick en liten hög jag också.

   


När alla klappar var utdelade så packade vi ihop oss, jag, mamma och pappa för att åka hem till nästa julfirande. Vi kom hem alldeles lagom för att hinna börja värma upp maten innan gästerna kom. Jag fick tända ljusen i badrummen och glöggljuset i vardagsrummet. Sedan kom min morbror med sin fru och värmde upp omeletten och Janssons. Strax där efter kom min bror, hans fru och världens finaste Vidar.  Vi åt av den goda maten vi hade, tills vi blev alldeles mätta. Sedan delade vi ut julklapparna, jag delade ut julklapparna. Det blev en väldig hög med omslagspapper i år. Hela golvet fylldes med papper. Det blev en skaplig hög med klappar och användbara grejer också.

 

 

En av de bästa julklapparna stod Tina med familj för  . De vet att jag tycker om Harry Potter och i år fick jag den Gyllene kvicken.


När vi hade delat ut och öppnat alla julklappar så dukade vi fram julgodiset. Min bror är ju helt makalös alltås. I tre dagar hade han stått och bakat godis, han hade mängder med burkar med sig. Det bar chokladfudge, minkyssar, små tomteluvor i marsipan, kokos och polkagrisbollar. Det var jättegott. Sedan behövde min bror åka hem eftersom han skulle jobba natten till juldagen. Han skulle hem och sova någon timme innan han började jobba. Vi ville ha något att göra så vi bestämde oss för att spela spel i år igen. Det blev inte Cluedo eftersom min morbror inte kunde förstå reglerna förra året  Så i år spelade vi spelet som pappa hade fått i fasdagspresent av min bror. MAD, ett spel för förlorare.


Det blev en fantastisk dag i år igen. Julen blir mysigare när det finns en liten bebis med och firar. Jag måste krypa ner i sängen nu och sova, ska upp och jobba om fem timmar. Avslutar med att önska alla en riktigt God Jul!!!  

     


Av Emma - 24 december 2017 21:15

Lucka #24:

 


En riktigt God Jul   

Presentation


Jag är en glad tjej som njuter av livets goda stunder

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards