Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Emma - 16 juli 2023 22:53

Eftersom jag hade tänkt att jag skulle gå upp tidigt idag, för att vara redo och klar för att åka på utflykt vid 9:00, skulle jag lägga mig tidigt. Det sket sig, Ziva kom inte hem förrän 00:15. Ibland blir jag tokig på henne helt enkelt. Men när hon väl hade kommit in så sov vi alla tre. Jag hade några konstiga drömmar men bortsett från det så sov jag helt okej och vaknade vid 07:20. Jag kokade tevatten och drog på mig dagens outfit. Sedan var det dags att mata katterna och släppa ut dem. När jag hade ätit upp min frukost så visade det sig att den första utflykten inte blev av, så då bestämde jag mig för att städa ur medicinskåpet ordentligt.

När jag hade städat i badrummet, så diskade jag och fixade lite lunch. När jag ätit upp min lunch så kom mina föräldrar och hämta mig, så tog vi en liten tur till Hjo. Vi hade tur med vädret, det blev strålande sol och varmt när vi befann oss i Hjo. Därför smakade glassen extra gott

Efter en spännande dag i Hjo åkte vi tillbaka hem igen, på vägen hem så testade vi pappas alla GPS:er sióm hade olika tider på hur långt vi hade hem. Dessutom vet jag inte riktigt om vi åkte raka vägen hem, kändes som vi snurrade runt lite innan vi äntligen kom hem igen. När jag kom hem, så hade jag huvudvärk och la mig ner på soffan för att vila en liten stund och idag blev det bara en powernap. Klockan 17:40 Så tittade jag på Chicago Fire marathon. Ja och så städade jag badrumskåpet också. Så frågan är vad jag ska ta tag i imorgon.

Nä, nu ska jag slå in lite paket, diska lite grand, hoppas att Ziva kommer in och gå och lägga mig i min säng. Imorgon tänkte jag försöka gå upp tidigt också, och få lite gjort på förmiddagen. För imorgon kväll är det dags för bilbingo igen.

Av Emma - 18 juni 2022 22:30

Jag vaknade upp av att jag var kissnödig, så jag smög upp på toaletten för att inte väcka mamma. Men det behövde jag nog inte vara orolig för, för hon snarkade jättehögt, precis som mormor brukade göra. Jag har aldrig hört mamma snarka på det viset, kanske hon bara sov djupt. När jag hade krupit ner i sängen igen, då gick mamma upp på toaletten och sedan snarkade hon inte mer...

Vid 08:30 vaknade vi upp och gick ner för att äta en ordentlig hotellfrukost. Det är något jag verkligen gillar med att sova på hotell, man sover oftast gott, man slipoer bädda sängen och så får man en fantastisk frukost. En sådan frukost man kan och borde göra hemma men som man inte gör, för att man är lat. Eller man och man, för att jag är lat men önskar att jag kunde göra sådan där fina frukostar med frukt och smoothies. När vi ätit upp frukosten, gjorde vi oss i ordning för att shoppa när vi ändå var i den vackra staden Göteborg. Vi åkte in till Haga och tittade på kyrkan och möta upp Lis innan vi tittade i varenda liten butik som fanns i Haga. När klockan blev 12:00 så började jag bli hungrig så vi gick in café Hebbe Lelle, för att äta belgsika våfflor med sylt och dricka latte med vaniljsmak. När vi började bli varma och trötta tog vi oss tillbaka till hotellet för att hämta våra väskor, äta mjukglass och säga hejdå till Lis för den här gången.

16:55 klev vi av bussen i Ulricehamn och packade in oss i bilen. Då åkte vi raka vägen till Mullsjö för att hämta mammas paket eftersom vi ändå var ute och åkte med bilen. Klockan 18:00 så var jag äntligen hemma hos mig själv igen. Jag avslutade min lördgag med att se på filmerna: Jumanji - next lever och Mitt stora feta grekiska bröllop. Och där emellan åt jag middag och titade på Så ska det låta, innan min älskade Ziva behagade komma hem och sova tillsammans med mig och Zorro inne.

Idag är jag tacksam för...

1.  min trevliga dag i Haga tillsammans med mamma och Lis.

2. att Zorro har saknat mig medan jag varit borta.

3. att Ziva behagade att komma hem innan läggdags.

Av Emma - 13 oktober 2021 21:45

Dag 1 måndag

Jag började denna vecka i oktober med att vakna upp vid 05:57, jag var lite nervös och hoppades att allting var packat och klart. Jag skulle inte långt och jag skulle inte vara borta länge men jag fick lite resfeber ändå. Jag lastade ut allting till bilen och åkte iväg till jobbet. Jag kom iväg lite sent men hann till jobbet ändå, med sju minuter till godo.

När jag överlevt en dag på jobbet så åkte jag för att lämna öl på trappan hemma hos Tanzania (kollega). När det var gjort så körde jag i racefart in till stan för att möta upp Gina. Det var hon som skulle köra eftersom jag kände mig lite trött efter att ha jobbat hela dagen. Jag hade lovat att köra på vägen hem sedan, när jag var utvilad. Jag parkerade bilen och plockade ur alla väskor när Gina svängde upp på parkeringen för att hämta mig. Jag lastade in min väska och hennes bil och vårat äventyr kunde börja...

17:53 tog vi en paus på bilteama i Halmstad, eftersom Gina kom på att hon behövde tejp. Man kan aldrig veta när man behöver ha dubbelhäftande tejp. Det var skönt att få sträcka på benen lite också efter att ha suttit i bilen i två timmar.  Några timmar senare anlände vi till Malmö, checkade in på hotellet och skulle hitta någonstans att äta. Vi var hungriga båda två. Vi hittade en pizzeria som precis höll på att stänga men han gjorde en pizza till oss i alla fall. Det var snällt. Vi tog med oss pizzan tillbaka till hotellet och åt pizza på vårat fina hotellrum för att äta en sen middag vid 21:30. Efter att vi ätit var vi så trötta att vi borstade tänderna, bytte om till pyjamas och kröp ner i varsin säng och somnade på en gång.

Dag 2 tisdag

Jag vaknade upp och var jätteorolig för att jag glömt att ställa klockan. Men jag hade ställt klockan och den ringde vid 06:10. Det var bara att kliva ur sängen och dra på sig kläderna. Efter det gick vi ner till matsalen för att äta frukost. När vi hade ätit en ordentlig hotellfrukost, då var det dags att ta sig bort till Pliktverket. Vi var oroliga för att inte hitta men det var inga problem tog 10 minuter från hotellet till Pliktverket. Det tog dock inte 10 minuter tillbaka till hotellet för mig.   Jag fick en promenad på en timme runt Malmö alldeles ensam. Jag gick med GPS, men det hjälpte inte mig alls.  Efter denna ofrivilliga promenad hittade jag äntligen tillbaka till hotellet och kunde lägga mig i sängen och vila en stund. Det blev inte så länge dock, eftersom Gina blev klar snabbare än vi båda hade räknat med. Då var det bara att ge sig ut på stan igen, det tog en stund innan vi hittade varandra men efter det var vi ute och promenerade i två timmar innan vi gick tillbaka till hotellet för att värma oss och vila lite grand.

Vid 16:00 tiden gav vi oss ut på ännu en vända på stan. Det blev en lång vända och det kändes som att vi gick runt i cirklar ett tag. Gatorna flyttade på sig     När vi gått länge och i alal falla hoppades att vi var på väg tillbaka till hotellet hittade vi en restaurang som inte såg mycket ut för världen, men vi var hungriga och vi gick in. Det var ett jättemysigt ställe när vi kom in. Perssons kök, hette det.

Efter en lång och kall promenad var det skönt att äntligen befinna sig på hotellet igen vid 19:30. Där blev det en varm dusch och en mugg med varmchoklad för att få upp värmen igen. Efter det blev det läggdags. Jag somnade ganska snart då jag var trött efter mina långa promenader under hela dagen. Dessutom blåste det väldigt kallt, nästan hela tiden.

Perssons kök

Dag 3 onsdag

Även denna nat vaknade jag upp vid 01:00 tiden. Jag behövde gå på toaletten så jag gick dit. När jag satt där såg det ut som dörren gungade fram och tillbaka. Det var en jättekonstig och obehaglig känsla. Jag undrar om det beror på min stress att min hjärna spelar mig en massa spratt hela tiden. Den väcker mig på nättern, den får mig att tro att dörrarna gungar... Vad kommer härnärst? Idag blev det lite sovmorgon i alla fall. Klockan ringde inte förrän vid 07:00. När vi vaknat upp och klätt oss gick vi ner till den stora matsalen för att äta frukost tillsammans med poliser och livvakter precis överallt. Ett mynt har alltid två sidor och jag och Gina var två olika sidor. Hon tyckte att det var den tyggaste platsen på hela jorden att befinan sig på. Själv kan jag bara tänka katastroftankar och kunde inte låta bli att tänka: " det här är en perfekt plats att spränga i luften just idag om du vill att så många som möjligt omkommer." Jag menar det fanns fullt med livvakter och högt uppsatta politiker ifrån hela Europa. Som tur var så sprängde ingen hotellet medan vi befanns oss på plats. När vi hade ätit frukost, så gick vi upp på rummet och packade ihop oss för att åka hemåt. Vi ville komma iväg så vi slapp alla politiker som skulle åka hem. Vi fick inte köra samma väg som GPS sa åt oss, så Gina satt och muttrade i en hel timme, om Stefan Löfven och hans dumma ideer innan jag bad henne köra in på ett McDonalds i Ängelholm för att få i henne lite kaffe och sträcka på benen. Då lugnade hon ner sig lite grand i alla fall.  Där bytte vi även förare, hon behövde vila lite så jag körde. Men ja gfick inte köra den väg som jag hade tänkt mig, eftersom vi var tvugna att göra en omväg över Göteborg. DÅ fick vi byta förare igen, eftersom jag inte ville köra Ginas bil i Göteborg. Jag kör inte gärna min egen bil i Göteborg ens.  Klockan 14:18 var jag äntligen hemma hos mig. Då kunde jag packa ur bilen och vila lite innan nästa äventyr, som skulle bli filmpremiär under kvällen.

Idag är jag tacksam för att...

1. Jag fick vakna upp på ett hotell i Malmö tillsammans med Gina.

2. Jag fick äta hotellfrukost

3. Jag fick vara med på filmpremiären av Colin Nutleys nya film från Ulricehamn,

tillsammans med Anna. F

4. Ziva hade saknat mig lite grand medan jag varit borta.

5. just idag fyller världens bästa hobbit 5 år.

Av Emma - 22 juli 2020 20:00

Idag vaknade jag upp vid halvio tiden, det var skönt med lite sovmorgon. Det är fördelen med semester. Du kan sova hur länge du vill eller hur lite du vill. Idag sov jag i alla fall lagom mycket, solen sken och pappa och jag skulle iväg på utflykt. Det är inte ofta pappa och jag gör något själva, så det skulle bli trevligt. Ibland är han trevlig att umgås med...

Vi åkte iväg till Varnhem för att titta på Kattas gravplats. Det var lite spännande vi gick in i en kyrka och under golvet låg den första människan som dem hade grävtfram. Jag gillar historia, det verkar som jag har fått några egenskaper av pappa också. Historia är något vi har gemensamt. När vi hade gått igenom KAttas gravplats, så tittade vi på klosterkyrkan som var jättevacker, både på insidan och på utsidan. Sedan gick vi in i ett litet hus och där stod en jätteläskig munk och skrämde mig. Jag blev rädd på riktigt.

När vi hade sett klosterträdgården så gick vi tillbaka till bilen för att åka hem. På vägen hem så stannade vi till på Naturum och tittade på utsikten och så. Jag har nog inte varit där sedan jag var liten. Så det var lite roligt. Sedan stannade vi till på Biltema och åt lunch. Det var för mycket folk på McDonalds så det blev Biltema istället. Då kunde pappa köpa nya mc kläder. Ännu en semesterdag som blev riktigt bra.

Av Emma - 13 juli 2020 21:00

Som jag har väntat på det här. Igår klockan 16:00 fick jag äntligen lämna jobbet och bara stänga av allting. Det gjorde jag också. Jag åkte hem och somnade på soffan en stund, orkade knappt med mig själv. Jag hann vila lite och så blev det lite linedance på kvällen. Jag hade tänkt stanna hemma men det blev inte så. Jag är ändå glad att jag gick dit.

Idag vaknade jag vid 07:30 för att vi skulle åka till Hjo. Det var mitt önskemål och mamma började sin jobbvecka med att vara ledig i två dagar. Dessutom så följde pappa med, han har typ semester tror jag. Jag gick upp gjorde mig klar för att åka och var redo att börja min semester. Vi skulle åka vid nio tiden men nä mina föräldrar dök inte upp förrän vid 9:30, så jag hade kunnat sova i en hel timme till  Vi åkte iväg i alla fall och solen sken. Det var varmt och härligt när vi kom till Hjo. Vi började med resans mål...Glassen!

Det var tur att vi började med glassen för sedan blev det mycket folk nere i hamnen. När glassen var slut, den var mycket god. Så gick vi en sväng på staden i den gamla delen. Vi tittade på torget, kyrkan och gamla hus. Det var mysiga små hus i Hjo. Där skulle man kunna bo, fast nej, jag har ett eget mysigt litet hus. Sakta men säkert kommer det att bli ordning här också. När vi gått ett varv på staden så kände vi oss nöjda. Då gick vi tillbaka ner till hamnen efterom vi hade lovat att pappa skulle få köpa fisk, då han varit så snäll att han fått följa med. På väg ner så träffade vi på mamma och pappas grannar. Då stod vi och pratade med dem en stund och efter det gick vi vidare. Då den lilla fiskbutiken var så liten så valde jag att stanna kvar utanför för allas bästa. Där på bryggan satt min kollega och åt lunch. Det var massa känt folk som hade tagit sig till Hjo just idag. Jag kände mig nöjd med att ha fått lämna staden och byta miljö ett litet tag. Vi åkte hem och stannade till i Mullsjö och åt mat. Dme har god mat där, de hade även gjort om och byggt en jättestor butik med godis och dricka. Där gick vi också ett varv innan vi åkte hem.

När jag kommit hem fick jag besök av min barndomskompis och hans föräldrar, som jag inte har sett på 7 år  Jag blandade ihop vem som fyllde år och vilken ålder men kom fram till att det var min barndomskompis 25 års kalas som vi sågs på sist. Så det var trevligt att träffa dem igen. De kom ihåg mig i alla fall, även om dem mindes mig som det blonda lilla yrvädret  Det slutade i alla fall med att det var en bra första semester dag.

Glad sommar

Av Emma - 28 mars 2020 22:28

(Bild lånad från Google, 2020-03-28)

Varför fortsätter vi att kämpa emot? Varför kan vi inte bara stanna upp, andas och njuta av att vi har en natur, en vacker miljö en planet att växa upp på. Idag är det Earth Hour, då vi släcker ner alla lampor för att spara på jordens resuscer. Jag har lite för mycket tid att tänka, för mycket tid att bry mig. Einstein sa en gång: "Jag vet inte med vilka vapen det tredje världskriget kommer att utkämpas, men det fjärde världskriget kommer att utkämpas med käppar och stenar" Jag anar att Einstein var något på spåret och jag börjar tro att tredje världskriget startade och kommer att sluta med moder jord. Idag sprids en pandemin över hela världen som redan har tagit tusentals människoliv och satt oss alla i isolering och stängt ner hela länder. Människan har inget vapet och inget vaccin att kämpa emot med. Det här kom som en överraskning och det är något helt nytt. Det var inget som någon räknade med. 2020 kändes som ett speciellt år och det blev det, det var början på ett hela nytt krig med det karftigaste vi har moder jord. Nu har hon samlat sina trupper och tänker ge igen på oss som har belastat henne i så många år, som har levt över de resurser som hon har lånat. Vi borde ha saktat ner och lämnat tillbaka tidigare men nu sitter vi här maktlösa och ser hur människor faller... Det är skrämmande och det är nytt men jag tror inte att pasta och toalettpapper är det bästa sättet att försvara sig på. Det här är bara mina egna åsikter men tänk efter, vart började det? Vilka är det som lider mest just nu... De som har tagit mest resurser, de som tror att det är störtst, bäst och vackrast. Det kanske faktiskt är dags att tänka till... Låt moder jord få vila lite, var tacksam för det som finns omkring oss, för det som moder jord delar med sig av. Vi kan alla hjälpas åt med att ge tillbaka hennes vilja att låta oss stanna kvar...

1. Släck alla lampor ikväll, du behöver inte ha lamporna tända under dagen heller

och inte i rum som du inte befinner dig i.

2. Sortera dina sopor och återvinn. Lägg endast matrester i komposten,

låt oss göra bränsla av det istället.

3. Flyg inte inrikes, ta tåget eller bussen istället. Åk kollektivt men åk smart.

4. Cykla eller gå till jobbet i den mån det är möjligt.

5. Var snäll mot djur och natur.

6. Behandla varandra med respekt.

Var rädda om varandra (Bonus tips)

(Bild lånad från Climate Hero, 2020)

Eftersom jag har fått titel: "miljökämpen" på jobbet så får jag väl leva upp till det och fira Earth Hour ikväll. Det gjorde jag. Jag har låtit lamporna vara släckta nästan hela dagen idag. Ikväll tände jag ljus och hittade dessutom en stormlykta som bara stått och samlat damm som jag använde för första gången ikväll. Men nu har alla ljusen slocknat och det börjar bli dags att krypa ner i sängen men till alla er där ute. Är ni sjuka stanna hemma om inte för eran skull så i alla fall för alla andra. Tänk på famor, farfar, mormor och morfar. Ge dem ännu en dag att få fylla med meningsfulla möten med barn, barnbarn och barnbarnsbarn när allt det här är över. Tvätta händerna extra noga och sprita. Om vi hjälps åt så kommer vi att ta oss igenom det här också. Vi kommer att komma ut på andra sidan även om det kanske blir tungt och jobbigt nu så finns det en morgondag. En dag som vi kan göra bättre än idag...

Stay safe, stay home

Av Emma - 6 december 2019 21:45

Idag vaknade jag redan 04:30 för att mamma skulle hämta upp mig 05:15. Jag var som bekant på julfest igår men jag gick hem tidigt och hade chansen att sova några timmar men det är många konstiga ljud i ett hus. Jag sov hos farmor och farfar under natten eftersom dem ändå inte var hemma. Jag hade lovat att tända och släcka lampor och vattna blommorna. Man ska inte be mig göra saker längre för mitt minne är inte vad det brukar vara. Jag kom i alla fall ihåg och tända och släcka lampor men resten glömde jag bort lite grand. Jag vaknade när klockan ringde och kastade mig ur sängen och packade i ordning mina saker och ställde nere i köket. Jag vill inte ha med mig en massa saker jag inte skulle använda nere i Tyskland. Så klänningen jag hade igår och mina bilnycklar fick stanna hos farmor och farfar. Jag satt och väntade på mamma i vardagsrummet och tyckte att hon inte kom till räckligt fort men så till slut kom hon åkande. Vi lastade in mina saker i hennes bil och jag låste och larmade huset. Sedan vinkade jag hejdå och vi åkte till bussen som skulle ta oss till Tyskland. Fast så var det inte, bussen tog oss bara till Göteborg, där fick vi byta buss och hitta rätt buss bland alla andra bussar som skulle på julmarknad till Tyskland. Vi hittade rätt buss och hade oturen att få en reseledare som jag inte uppskattar allt för mycket. Det var ju synd att det var så långt ner att jag behövde stå ut med henne så länge. Jag somnade ganska snart och sov mesta delen av resan, finns inte så mycket annat att göra när man åker buss. Vi satt ner jättemycket, tog en 45 minuter paus på Hallandsåsen ihop med alla andra bussar.

Vi stannade till på sprithandeln på vägen ner eftersom det bara skulle vara en sprithandel öppen på söndagen och det hade inte sparat någon tid. Så vi kom fram senare till hotellet idag istället men det var rörigt och lite stressigt där inne. Vi hittade en del vi skulle ha i alla fall och ställde oss i kö. När alla efter en timme hade handlat färdigt, så åkte vi raka vägen ner till hotellet i Celle. När vi kom fram var jag hungrig och trött på att åka buss. Jag ville aldrig mer åka buss. Vi lastade av våra saker på rummet och efter det gav oss ut på stan för att hitta ett mat ställe. Vi hittade en restaurang som serverade italienskt. San Marino. Det var något av det bästa jag har ätit någonsin. Vi åt lasange och den smakade underbart. Personalen var trevlig och det var en jättemysig restaurang. Det var väldigt mycket grejer över allt. Det var verkligen en personlig restaurang men det var nästan lite för mycket krimskrams. När vi var mätta så gick vi tillbaka till hotellet. Det fick bli en tidig kväll ikväll...

Bara 18 dagar kvar till jul...

Av Emma - 4 november 2019 20:07

Vackra Budapest! Här besökte vi Margaretha ön och tittade på den dansande och spelande fontänen. Det var otroligt vackert när den bytte färger och rörde sig i takt med musiken. Vi träffade människor som faktikst var trevliga och såg till att vi kom med bussen istället för en gangster taxi hem.

Den godaste tiarmisun jag någonsin har ätit.

Första kvällen, första restaurangen, första mötet med maten. Det var ett väldigt bra första intryck av staden Budapest.

I somras blev det en liten weekend till den fantastiska staden Amsterdam. Där kände jag mig hemma. Även Bernad Apansson var nöjd med de goda pannkakorna. Det fanns en massa bra mat i Amsterdam också men pannkokor det är något speciellt med det. För en som inte har grönafingrar så var blomstermarknaden ändå väldigt vacker och titta på. Och så träffade jag ju på Nick &Simon. Jag tror att det är Nicks huvud som har försvunnit ur bilen men det gör inte så mycket, den andra killen var snyggare   Jag hann göra massor av grejer men jag hann inte göra allt, så en resa tillbaka hade inte varit helt fel.

Nå, då var det slut på nostalgi för den här gången. Men jag har så många fler minnen att se tillbaka på att det kanske blir ännu en resa tillbaka till den gammal, goda tiden.

Jag är en glad tjej som njuter av livets goda stunder