Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Emma - 15 augusti 2021 10:45

Idag är det söndag, och den hör söndagen är jag ledig. Jag tänkte t lite sovmorgon idag men vaknade till första gången vid 04:00 men som tur var så kunde jag somna om och gick inte upp förrän vid 08:00 tiden. Då ville Ziva väldigt gärna gå ut. Det blev lite frukost och göra mig klar för dagens äventyr. Jag mälade naglarna, eftersom jag aldrig kan göra det då jag jobbar inom vården och så sminkade jag mig. Idag valde jag också att platta håret, dagen till ära. Klockan 11:40 var jag i kyrkan, man vill vara i tid när det är dags för dop. Det var ett mycket vackert dop för lilla Ella. Hon var duktig och storebror Ture var också duktig under hela ceremonin. Efter kyrkan så begav vi oss av hem till värdparet för att få mat, tårta och öppna doppresenterna. Ella fick hjälp av både sin storebror och andra barn som var på plats för att öppna. Men hon var glad hela tiden. Det var ett fint dop och en härlig dag. Jag är tacksam för att jag fick vara med

När jag kom hem från dopet så hade min energi nästan tagit slut, så jag behövde vila lite. Senare på kvällen så åkte jag hem till mamma och pappa en stund för att prata lite med mina gamla föräldrar. Efter det åkte jag hem för att bara avsluta dagen och ta det lungt. Jag åt min "frukost" och tittade på film tillsammans med Ziva som kom in för kvällen. Dagens film blev:

Av Emma - 1 augusti 2021 22:15

Idag vaknade jag upp första gången vid klockan 01:00. När man dricker 2,5 liter per dag så går man på toaletten nästan hela tiden. Det betyder att jag ibland behöver gå upp på nätterna, men det är tur att man kan lyssna på ljudbok och somna om igen... Jag hade tänkt att jag skulle tillbringa min lediga dag med att städa här hemma. Därför hade jag ställt klockan på 07:03. Men varför ska man gå upp så tidigt en ledig dag, jag låg kvar i sängen i en hel timme innan jag bestämde mig, att nu är det dags att börja den här vackra dagen. Jag ägnade hela förmiddagen till att städa här hemma, diska, tvätta, dammsuga. När lusten kommer då är det bättre att följa den än att inte göra det, har jag märkt. Mitt humör går lite upp och ner hela tiden men för det mesta mår jag bra just nu.

Jag har fått låna en cykel av min kusin men det visade sig att min faster hade tänkt serva cykeln innan jag fick låna den. Men jag hämtade den visst för tidigt. Så jag fick med mig min fantastiska mamma på en cykeltur. Vi har inte cyklat tillsammans sedan jag var 12 eller något sådant, så det var jättemysigt att hon ville följa med. Vi hade en riktigt rolig trip. Det visade sig att trots att hon inte cyklat på ett tag, så trampade vi på rätt bra. Det tog oss 45 min att cykla hem till min faster. När vi hade servat den, blev det lite fika ihop med farmor och farfar som också dök upp, eftersom Tobbe har födelsedag på måndag, så ville farmor och farfar gå på kalas. Det var trevligt även om jag inte åt så mycket. Jag tog lite bär, så att jag kunde äta min frukost när jag kom hem sedan.

Av Emma - 15 juli 2021 23:00

Denna vackra sommardag vaknade jag upp vid 07:30 då min älskade lilla tiger kände att hon var nog lite hungrig och ville att jag skulle ge henne mat, så att hon kunde gå ut och fånga dagen. Jag startade morgonen med en podd och försöka ge Ziva lite fästningsmedel, hon är hal som en ål .  Då vi gick upp så tidigt, så hade jag några timmar kvar till jag fick äta min frukost eller idag skulle jag börja med en påsepulver. Jag tog tag i att alla hushållssysslor jag behövde göra och så var jag tvungen att sopa upp jorden ifrån golvet inne i arbetsrummet. Då snickaren hade drämt till så hårt när han bytte plankor på utsidan, så hade blommorna blivit så rädda att de hade hoppat ner från fönstret. Vid 09:45 kom pappa och pliockade upp mig då vi skulle lämna hans cykel i Dalum, efter överrenskommelse från gårdagen. Killen som fick cykeln blev jätteglad, nu kunde han ta sig fram ännu snabbare än när han var tvungen att gå. Efter det åkte vi vidare till mina kusiner för att hämta en cykel. Det var bara det att Linnea var inte där, hon hade åkt in till staden.Men stötte på hennes storebror och lille V. Det var trevligt, lilel V var väldigt pratsam av sig. Det tyckte jag var roligt. När jag kom hem igen, var jag tvungen att forstätta pyssla med min doppresent till min lillebrorson. Jag ville göra något speciellt och speciellt blev det.

På kvällen var det äntligen dags för det jag hade väntat på i nästan en vecka elelr två. Jag skulle få gå på en liten konsert. Allt var Coronavänligt och det var fantastiskt att få höra lite livemusik igen. Jag fick träffa och prata med Anders Lundin, en av mina barndoms idoler. Hans nya låtar var faktiskt riktigt bra också. Det blev en liten paus också, där det serverades smörgås om man hade beställt det. Jag hade min shake, så medan mamma och Lisbeth åt smörgås och paj. Det blev en riktigt mysig och bra kväll.

Av Emma - 3 maj 2021 22:00

Idag gjorde jag den sista dagen på den här jobbhelgen. Jag var lite nervös, trots att vi var en man kort så gick det jättebra. Brukarna var lugna och det fanns ingen stress. Det var så skönt, helgen hade varit kaotisk, så det var så skönt med lugnet. Men jag var tacksam när jag fick gå hem och göra ingenting. Jag skulle egentligen ha tagit ut min cykel eftersom jag behöver trampa en massa kilometer om jag ska hinna runt Vättern. Vad är det för dumheter jag har gett mig in på egentligen?   Jag kommer i alla fall att fixa det, det är min plan i alla fall. Allt annat vore ju ett misslyckande. Anledningen till att det inte blev någon cykling idag var för att regnet vräkte ner hela vägen hem och grusvägen var slirig. När inte ens bilen ville hålla sig på vägen då tänkte jag inte ge mig ut på två hjul. Jag valde istället att ta det lite lugnt efter min jobbhelg. Eller lugnt och lugnt, jag tvättade och gick och småplockade här hemma. När Robinson var slut, så fanns det inget att titta på. Så då blev det Disney plus. Eftersom jag tittade på fyra hjul igår så valde jag två hjul ikväll.

Av Emma - 2 maj 2021 22:45

Idag vet jag inte om jag kan få ihop något inlägg alls. Jag vet inte om det kommer att bli sammanhängande. Det har varit en väldigt rörig helg, hela veckan har varit ett ända stort kaos. Men det är väl som livet ska vara antar jag. Idag jobbad ejag bara 7-16, så jag hade hela eftermiddagen kvar. Jag hade tänkt att jag skulle ge mig ut och cykla när jag kom hem men det gick inte. Ögonen gick i kors och kroppen bar mig knappt. Jag var tvungen att lägga mig på soffan och samla kraft. Det innebar att jag somnade på soffan och sov i två timmar och ändå orkade jag inte göra något vettigt av min söndagskväll. Jag tittade på Gränslandet och Robinson och efter det såg jag en film innan jag kunde somna i sängen.

(Bild lånad från Google)

Jag har letat efter den här filmen i flera år och så skaffade jag mig äntligen Disney plus och den här filmen fanns. Jag har gjort en lång lista på filmer som jag vill se. Det är synd jag har så lite tid bara. Men det blir väl semester någon gång och då kan jag se på film om det skulle bli en regning sommar.

Av Emma - 19 april 2021 18:39

Idag är jag ledig och kan äntligen njuta av ledighet och vackert väder. Det har känts lite orättvist att alla har varit ute och njutit av solen i helgen och jag har varit inne på huset hela tiden. Men idag blev det min tur. Jag började med sovmorgon och lite gos med världens bästa Ziva. Hon kommer tassande varje morgon när hon tycker att jag behöver gå upp. Ibland före klockan och ibland efter att klockan har ringt. Hon tassar försitkgit in i rummet, säger godmorgon och kryper ner en stund vid min hals och spinner. Jag förstår inte hur jag kan älska henne så mycket, att hon redan blir ett helt år gammal. Dessutom är hon det bästa jag har och ett fantastisk sällskap här ute på landet, speciellt när det är mörkt och alla mina demoner attackerar. Då finns hon där som min superhjälte.

Älskade tigerunge

När jag väl hade klivit ur sängen och släppt ut Ziva, hon behöver sin dagliga morgonpromenad, ja då tog jag en dusch. Jag kände ingen stress och kände egentligen att jag inte behövde göra någonting. Sedan kom jag på att jag visst hade tänkt göra en del ärenden på stan. Jag gjorde mig i ordning och åkte först hem till mamma för att hämta deras pantburkar. När jag kom dit så kände jag att jag behöver väga mig, jag måste få veta vad vågen står på. Jag har aldrig någonsin känt mig så lättad och lycklig. Vågen stod på härliga 99,8 kg. Mitt första delmål i min viktnedgång är nådd och det tog mig bara X-antal år  Nu ska jag aldrig mera överskrida den siffran. Nu ska jag bara neråt. Med den här härliga siffran har jag under 6 veckor tappat totalt 14,2 kg! Jag förstår inte. Jag fattar inte. Jag börjar helt ärligt tröttna på pulvret jag äter men snart har halvtiden gått och det ger resultat. Det svåra blir att behålla det men jag börjar gilla den vardag som jag har skaffat mig själv, mitt nya liv innehåller en massa träning som aldrig funnits innan. Jag tänker fortsätta. Jag tror att jag behöver träningen för att hålla mig uppe på jobbet. Det är mycket lättare att känna sig glad när man har tränat innan och ibland efter...

(Bild lånad från Google 2021-04-19)

Jag fick med mig mamma in till stan så vi åkte iväg en sväng för att handla. Den ena butiken vi var inne i, var inte Coronavänlig kan man väl säga. Det var noll tänk på säkerthet. Det fanns två kassor öppna och i den ena kunde inte kassören göra två saker samtidigt. Köerna växte och och om någon nu var smittad så har idag minst 15 pers fått Corona. Jag hoppas att inte jag är en av dem. Sedan tog vi affär nummer två för att panta burkar och handla lite. Jag kom ihåg att panta burkarna men jag kom inte ihåg att lämna fram kvittona till kassören. Men jag kan lösa in dem en annan gång när jag åker förbi någon gång. När vi kom hem så åt vi lunch ihop. Mamma fick äta riktigt mat och jag drack en shake.

När jag kom hem kände jag att energin var låg, så jag la mig på soffan och såg på två avsnitt av mina favoritserie Criminal minds. När jag hade gjort det och ätit mitt mellanmål, ännu en shake, ja då bestämde jag mig för att ta ut min nya kompis cykeln. Jag tog mig otroligt nog ut på en 8 km runda. Det var trevligt och en annan ledig dag så kankse jag vågar fortsätta min resa och cykla ännu längre. Det är lite läskigt att cykla på grus. Men grusvägen är mysigare än asfaltsvägen. Så idag vill jag bara säga att jag är stolt över mig själv. En bättre början på v.16, det kan man nog inte ha.

Älska dig själv

Av Emma - 7 mars 2021 21:15

Eftersom det var lördag igår så kom jag i säng sent men det betydde inte att jag fick sova allt för länge. Jag vaknade nämligen upp redan klockan 03:00 av mystiska ljud. Det blir bara mer och mer uppenbart att det spökar i det här huset. Dessutom är det nog inte bara ett spöke, det är nog en hel kolloni av dem.     För att undvika de obehagliga viskningarna så startade jag upp en ljudbok för att kunna somna igen....

Det lyckades jag vaknade inte till förrän 06:30 nästa gång när Ziva kom smygande och ville gosa lite. Det är alltid mysigt när hon är på "goshumör". Vi låg kvar länge i sängen, ändra frma till klockan 08:15. Då bestämde vi oss för att börja dagen. Jag släppte ut Ziva på sin morgonpromenad, kokade te och satte mig vid köksbordet och tittade ut i trädgården. Den ser inte allt för rolig ut men det är fridfullt att sitta och titta ut på ingenting. Fördel med att bo på landsbygden är att man känner sig avslappnad och lugn nästan hela tiden. Efter frukosten så satte jag mig vid datorn för att hjälpa en vän med en uppsats. Det tog mig en timme, men det är för att jag är som jag är. När jag fastnar i något så fastnar jag, då gör man det perfekt, i alla fall så gott det går. Sedan tog jag en dusch och gick ut på en lång promenad. Den blev en hel timme lång och solen sken hela vägen.   Jag hann även med två samtal under min promenad. Jag insåg att jag inte hade pratat med Mathias på ett tag, så jag slog en signal. Det var trevligt, andra samtalet var från vännen med uppsatsen. Vi pratade om uppsatsen i en hel timme. När jag kom hem från min långa promenad, så behövde jag bära in lite ved, eftersom jag fryser nästan hela tiden, så behöver jag elda här hemma. Men det gör egentligen ingenting. Jag tycker det är mysigt med en brasa i kaminen.

Jag var helt slut efter min promenad, så jag la mig på soffan under täcket och tittade på Criminal Minds tillsammans med Ziva, som också var lite trött för en gångs skull. Det blev Criminal minds ända frma till läggdags vid 22:00. Det var en vacker dag och jag hade ändå gott med energi idag, vilket kändes lite konstigt. Har inte känt mig så pigg på länge, jag hann med att bocka av 8 punkter på min att göra lista...

Av Emma - 6 mars 2021 21:45

Jag vaknade upp i panik under natten och behövde gå på toaletten. Jag startar dag nummer fyra nu och är redan tokig. Jag har aldrig varit så här kissnödig hela tiden, någonsin. Fast på andra sidan så har jag aldrig druckit så mycket vätska heller.  Jag somnade om sedan och det var bra. Klockan ringde vid 7:50 men orkade inte gå upp, så stannade kvar i sängen och spelade mobilspel och lyssnade på podd. Vid 8:30 gick jag upp för att börja dagen, och lördagen börjar vi med Marcus svarar och förklarar i tv 4.

Klockan 10:00 kom mamma och plcokade upp mig. Vi tog en liten shopping runda i Falköping. Vi skulle ha planeteringsjord och var så säker på att det fanns på ÖoB men det fanns inte. Det var slut. Så vi åkte vidare till Granngården. Där hittade vi jord, efter Granngården tog vi en snabbvända in på Rusta och jag fick med mig en ny matta hem.

Sedan var jag duktig och tog en 5km proemnad också. Jag har ingen aning om vad energin kom ifrån men den stängde av tankarna ett tag. Det var korta ögonblick av tystnad i huvudet och det var så skönt. Jag var ute i en hel timme och bara njöt av den friska luften. Det gör fortfarande ont i kroppen lite över allt och eftersom jag är konstant godissugen eller egentligen bara sugen på en smörgås så går det inte äta något nu. Jag saknar mat  Men om 16 veckor får jag börja äta mat igen. Då får jag äta frukost i alla fall. Så jag äta någonting när jag åker på semester. Det är ju alltid något tänker jag. Jag har inte planerat klart min semester tur än men jag tror att jag kommer stanna till på ett hotell. Jag tänker att då slipper man åka den långa vägen fram och tillbaka på en dag och det blir lite semester liksom. Hur ofta är man uppåt landet och semestrar. Men det är några veckor kvar till semestern. Vet inte ens om semestern blir godkänd ju.

Jag tycker att Andra chansen var en bra deltävling. Shirly Clamp och Christer Björkman gjorde ett bra jobb. Och jag tycker att det var rätt låtar som gick vidare. Jag hade alla rätt när jag tippade. Nu hoppas jag att finalen blir lika storslagen som deltävling 2 när Oscar Zia och Anis Don demina var programledare. Det märks verkligen att det är ett annorlunda år men det är ändå skönt att vissa saker nästan är som vanligt i alla fall.

X0X0

Jag är en glad tjej som njuter av livets goda stunder